Friday, July 1, 2011

Kenapa takde orang bagi tahu aku?

Kenapa dulu kau tak cakap kat aku?
Kenapa dulu kau tak bagi tau kat aku yang benda ni salah?
Kenapa tak pernah cuba tarik aku daripada buat benda2 jahiliah tu?

Tahu tak.. Kadang-kadang tu aku sedar je aku buat silap. Tapi aku susah nak tinggalkan apa yang aku buat. Sebab aku rasa benda tu best. Aku rasa seronok. Semua ni buat aku lela dan lalai eventhough aku tahu yang aku tengah buat dosa. Aku rasa gembira. Aku tak rasa bersalah pun.

Aku tahu la kau budak baik. Tak buat apa yang macam aku buat ni. Tak kawan sangat dengan budak-budak laki. Kau senang la sebab kau memang jenis yang macam tu. Tapi aku lain. Aku ada life aku sendiri.Aku dah biasa hidup macam ni. Aku bahagia dengan life aku sekarang. Kawan-kawan semua sayang kat aku. Aku ada ramai kawan yang satu kepala dengan aku. Kitorang memang selalu hang out sama-sama. Dah macam satu family.

Tapi…

Kenapa… Kenapa aku tak sedar lagi. Kan apa yang aku buat ni salah. Kau bukan nak tegur aku. At least kalau kau pernah bagi tahu kat aku dulu, takde la aku hanyut sampai jauh macam ni. Sekarang ni, dah terlewat dah untuk aku bertaubat.. Kenapa kau tak cuba tarik aku sungguh2 dulu. Kau suka ke tengok aku dengan life aku yang tak betul ni?

Bila nyawa ni dah bercerai dari badan, apa lagi yang boleh aku buat? Aku dah tinggalkan dunia. Menunggu masa untuk hari pembalasan tiba. Menunggu masa untuk diazab di akhirat. MasyaAllah… takutnya!! Time ni la baru nak ingat kat Allah. Menyesalnya dengan apa yang aku buat kat dunia dulu. Kenapa tak pernah ada orang yang cuba nak tarik aku daripada masuk api neraka? Atau adakah aku je yg keras kepala sangat sampai tak pernah sedar apabila ditunjukkan dengan jalan kebenaran..?

Apa aku nak buat sekarang ni. Aku sedar ke tak? Wahai diri, kau tahu tak kenapa engkau diciptakan kat dunia ni? Ke kau tak pernah tahu? Kalau diberi peluang, engkau nak tak kembali ke jalan yang benar? Jalan yang sepatutnya engkau ikut..

Mampu ke aku? Aku takut tak dapat nak istiqamah. Aku takut kalau aku rindukan life aku yang dulu. Aku takut aku tak boleh nak survive sorang2. Macam mana dengan kawan2 aku yang selalu hang out dengan aku dulu. Aku sayang sangat nak tinggalkan diorang. Diorang yang selalu jaga aku dulu.

_______________________________________________________________________________

"Chill out what you yelling' for?
Lay back it's all been done before
And if you could only let it be
You will see…"

Lagu Avril Lavinge berkumandang memecah keheningan pagi itu. Alarm hanset dimatikan.

"MasyaAllah, dah pukul 7! Aku tak subuh lagi ni..
Eh, jap. Aku mimpi apa ye tadi? Takpe2. Solat dulu..," monolog Anis sendirian.

Usai solat, Anis termenung panjang. Memikirkan apa yang dimimpikannya tadi.
Mimpi itu sangat memukul dirinya.

"Aku tak sedar lagi ke?" dia terus bermonolog.
Berfikir, merefleksi diri….

p/s: after viewing pictures of some friends on fb, i've thought of this...
cant say more...


No comments: