Tuesday, February 15, 2011

Pernah tak fikir?

Bismillahirrahmanirrahim

Semasa belajar neuroanatomy, sangat kagum dengan penciptaan otak. Sedar bahawa, setiap bahagian pada otak kita melaksanakan fungsinya secra spesifik. Dan bagaimana otak berhubung dengan organ-organ lain melalui jaringan saraf yang pantas bertindak . Seperti semasa menulis post ini, otak sedang ligat berfikir sambil memberi isyarat kepada jemari untuk menyusun kata, yang juga memerlukan kolaborasi mata yang melihat supaya seiring dengan apa yang difikirkan.

Otak akan terus menjalankan fungsi tanpa henti selagi diizinkan-Nya.

Apabila kita berfikir, kita bukan sahaja menggunakan otak, tetapi kita juga memerlukan akal; otak yang berfikir. Itulah yang membezakan manusia dengan hidupan-hidupan lain di alam ini.

Pernah tak kita fikir tentang masa depan? Sejauh mana kita fikir tentang hari depan kita? Dan adakah kita ada buat apa-apa untuk capai apa yang kita fikirkan?

To make it simple, katakan esok kita nak buat surprise untuk kawan kita sempena birthday dia.
Apa yang kita akan mula2 buat? Of course kita akan fikirkan apa yang kita nak buat.
Eg: Esok, pagi2 pergi beli barang untuk buat cake. Then bila jumpa dia kat kelas tak yah cakap apa2 dengan dia, buat2 tak ingat yg hari tu birthday dia, and the list goes on…

Apa yang nak disimpulkan ialah, we need to have a clear plan!

Begitu juga dalam hidup ini, untuk merancang masa depan, we must have a plan! How? Kadang-kadang jika kita biarkan segala yang difikirkan sekadar berada di minda, kesannya tidak sama jika kita dapat melihat sendiri apa yang kita fikirkan. Thus, lay out what is in your mind into a piece of paper so that you can look at it everyday and work for it insyaAllah.

In short, do a self mapping of your life.

Some point to be cosidered:

-What you want to achieve in life?
-By what time you want to achieve it? (set a target; say by 27 years old I should manage to understand Arabic language)
-Plan your timeline until death (eg: Syaheed in Palestine at 63 years old)
-You may find out that what you want is not so realistic to be achieved, but do not afraid to shout it out onto the paper . If not, how can you force yourselves than…

Inspired by muharikah




Act now! Reminding my self...




No comments: